Aviapolis

Aviapolis

maanantai 22. elokuuta 2016

Bootcamp, hackathon, ideakilpailu – mitä noita nyt on..

Kilpailumuotoiset kehittämistapahtumat ovat olleet suosittuja jo pidemmän aikaa. Aviapoliksessa ollaan mukana trendissä - Vantaan kaupungin elinkeinopalvelut ja Aviapolis City -projekti järjestävät ensi syksynä ensimmäisen Aviapolis City Bootcampin. Tapahtuman järjestelyt etenevät kovaa vauhtia ja usein kuulee kysymyksen mikä on bootcamp? Miten se eroaa hackathonista tai ideakilpailusta?

Kysymys on ihan aiheellinen. Nopealla googlaamisella termi bootcamp liitetään useimmiten rankkaan treenimuotoon, joka on "armeijatyylistä hullua piiskaamista”, koska termin lähtökohtana on US armyn leirimuotoinen peruskoulutus alokkaille. Aviapolis City bootcampissa ketään ei ole tarkoitus piiskata edes kuvainnollisesti. Alkuperäisestä tarkoituksestaan termi on muuttunut tarkoittamaan kaikenlaista tarkasti suunniteltua ja aikataulutettua lyhyttä kurssia tai tapahtumaa, jossa osallistujat kannustetaan ylittämään itsensä ja kehittämään taitojaan. Tästä Aviapolis Bootcampissa on juuri kyse, osallistujat pääsevät kahden päivän aikana ammattitaitoisten valmentajien kanssa sparraamaan omaa palvelu- tai tuoteideaa kohti kannattavaa liiketoimintamallia.

Miksi tämä ei sitten ole hackathon? Hackathon tarkoittaa yleisesti intensiivistä lyhytkestoista tapahtumaa, jonka aikana joukko ihmisiä – erityisesti koodaajia ja ohjelmistosuunnittelijoita, kokoontuvat yhteen suunnittelemaan ja kehittämään yhteistyössä erilaisia ohjelmistoja tai sovelluksia.  Hackathonissa usein myös annetaan valmis aineisto tai tapaus, josta lähdetään liikkeelle. Yksi tunnetuimmista hackathoneista on Slush Hacks, sarja massiivisia ohjelmointitapahtumia, joissa koodarit kehittävät ratkaisujaan nimekkäiden yritysten ja julkisyhteisöjen esittämiin haasteisiin. Voittajat pääsevät kilpailemaan pääsystä esittelemään kilpailutöitään kansainvälisille rahoittajille Slush-yritystapahtumaan osana Slush Hacks –konseptia.

Aviapolis Bootcampissa ei rajoituta ainoastaan ohjelmistoihin ja sovelluksiin, vaan tuote- ja palvelukonsepteihin, jotka voivat olla digitaalisia tai fyysisiä. Aviapolis City Bootcamp tapahtumaan osallistujat tuovat mukanaan omat ideansa, joita lähdetään kehittämään eteenpäin.

Ideakilpailussa etsitään puolestaan nimensä mukaisesti uusia ideoita. Lopputulos voi vaihdella villeistä visioista kaupallista potentiaalia omaaviin konsepteihin. Tavoitteena voi olla tuottaa mahdollisimman paljon uusia ideoita jatkokehittelyn tai suunnitelmien pohjaksi. Yksi esimerkki ideakilpailusta on http://www.uusivantaankoski.fi/ , jossa Vantaankoskelle visioidaan tulevaisuuden yrityskampusta. Voittajaehdotuksen ja muiden töiden ideoista valitaan osia ja niitä lähdetään kehittämään eteenpäin.

Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevassa Aviapoliksessa on vetovoimaa ja uusia ideoita on kuultu jo monelta taholta. Nyt on tarkoituksena tehdä mahdollisimman monesta ideasta aitoa, kestävää liiketoimintaa. Seuraava askel on testata niitä käytännössä, mutta se onkin sitten jo toinen juttu. Jatketaan bootcampin suunnittelua, markkinoinnin lanseeraus tapahtuu aivan näillä hetkillä! Stay tuned!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos viestistä - se julkaistaan aivan hetken kuluttua!